Kada bi zlo moglo da se vidi na prvi
pogled i nasluti odmah, bilo bi skoro bespomoćno. To na žalost nije slučaj.
Lice pravog zla ne razlikuje se od bilo kog drugog lica, od lica bilo kog
čoveka koga srećemo svakodnevno. Najveća prepreka u prepoznavanju zla je ta što
je za jednoga zlo za drugoga dobro. Najbolji primer vidimo u slavljenju akcije
“Oluja” u Hrvatskoj, kada je proterano oko 250 hiljada Srba. U Republici
Srpskoj i kod nas ovaj događaj obeležava se danom žalosti. Svi smo videli kako
su ti proterani Srbi živeli ovde i kako mnogi još uvek žive, ostavši bez svojih
domova i domovine. U Hrvatskoj se taj dan radosno obeležava kao pobeda nad
mrskim neprijateljem. Ludačka mržnja prema Srbima, koja ovaj narod drži na
okupu je ovde našla oduška i potvrdu svoje legitimnosti.
Većina ljudi sveta će se ipak složiti
da je ubistvo zlo, da je silovanje zlo, mučenje drugoga… Nekada se i krađa
smatrala za zlo, danas međutim čujem mnoga mišljenja da sirotinja ima prava da
krade. Kažu neki “I kad ovi kradu, ja im odobravam, neka kradu.” Krađa je dobra
sve dok neko nešto ne ukrade od onoga ko je podržava, kada lopovi od njega
nešto ukradu e onda se njegova blagonaklonost pretvara u kletvu i želju za
uništenjem.
Ako gledamo lica serijskih ubica,
ljudi koji su počinili nepojamna zla, ne vidimo nikakvu anomaliju u njihovom
izgledu, izgledaju sasvim normalno, u nekim slučajevima i dobroćudno. Čovek
koji čini zlo ne čini to stalno. Veći deo njegovog života prolazi mirno,
jednostavno i obično, kao život bilo koga od nas. Šta ga u nekom vremenu navede
na zlodelo nije do kraja razjašnjeno.
Religije mahom iznose mistično
uverenje po kome sile zla navode čoveka na iskušenje i konačno na zločin. Psihologija
nameće odgovor da je za to krivo nesrećno detinjstvo i strašna poniženja koja
je čovek doživeo u ranim vremenima svoga razvoja. Ako pažljivo čitamo
biografije zločinaca vidimo da je znatan broj onih koji su imali nesrećno detinjstvo ali ima i
mnogo onih koji su odrastali u sasvim normalnim porodičnim uslovima. Gledište
psihologije dalo je optuženima odličnu odbranu pred sudom. Tako oni često tvrde
da su imali strašno detinjstvo kad je ono bila u stvari sasvim normalno. U
Americi se javila moda da mnogi osuđenici tvrde da su u detinjstvu bili
seksualno zlostavljani od strane roditelja ili nekog bliskog. To je zgodno jer
izaziva sažaljenje i daje društveno prihvatljivo objašnjenje zašto je neko
krenuo putem zločina. Takvu tvrdnju je nemoguće pobiti, nema metode kojom se
može dokazati da je lažna. Iako ima slučejeva seksualnog zlostavljanja dece
mislim da su oni mnogo ređi nego sto se danas tvrdi. Ima roditelja koji su
dobri i brižni i ima onih koji su sebični i hladni ali je većini zajednički
neki oblik ljubavi prema potomstvu. Osim toga, nesrećnim detinjstvom se ne
objašnjava zločin. Najveći broj onih koji su odrasli u nesrećnim okolnostima
izrasli su u poštene ljude i uzorne građane.
Moje mišljenje je da zločin svake
vrste nastaje tamo gde nema sažaljenja, gde se misli da je čovek zaslužio to
što mu se dešava. Među ljudima je uvek bilo i biće veoma malo razumevanja. Ne
uvažava se niti želi da se čuje tuđe mišljenje, štaviše onaj ko misli i veruje drugačije
često se progoni na različite načine. Svako veruje da je on u pravu čak iako
njegovo mišljenje i nije njegovo lično, nego rezultat pripadnosti nekoj
grupaciji.
Sažaljenje podrazumeva shvatanje da
je onaj drugi čovek isto što i mi, da ima iste strahove, sumnje i bolove, ono
je mogućnost identifikacije sa bolovima drugih. Sažaljenje je nesvesno i nije
društveno uslovljeno, već potiče iz najvećih dubina čovekove duše. Mislim da
svi ljudi imaju poriv da čine dobro, jer je dobro sama suština ljudske duše,
ono što nas sprečava u činjenju je udaljavanje od duše i njene suštine,
racionalizacija koja je društveno uslovljena. Prvo što poželimo kad vidimo
nekoga da pati je da mu pomognemo, onda počne racionalizacija, koja je put
sebičnosti. Možda se taj čovek samo pretvara da mu nešto fali, možda nas
obmanjuje, možda je to i zaslužio……… tako se čovek udaljava od svoje duše i čovečnosti
i postaje pripadnik duštva i određenih grupa. Tako se dođe do toga da Hrvati
misle da su Srbi zaslužili da budu proterani zato što su Srbi i neprijatelji.
Njima je drago kad vide sliku kolone ljudi koji napuštaju svoje domove sa samo
nekoliko stvari i odlaze u nepoznato. Greje im dušu slika dečaka koji vozi
traktor stotine kilometara, baba zgurenih na traktorskim prikolicama, ljudi
isteranih iz svojih kuća. ”Baš smo im
pokazali” misle, zato što veruju da su ti ljudi zaslužili da im se to desi. Da su
to bili pripadnici nekog drugog naroda oni bi ih žalili, a da su njihovi
sunarodnici osećali bi bes koji osećamo mi u Srbi.
Pojedinci ovakve stvari čine i
osećaju svakodnevno. Svoje lične tuge, neuspehe, žalosti, gubitke čovek veoma
teško preživljava, pored tuđih prolazi i ne primetivši ih ili ako se dešavaju
nekome koga ne voli onda mu je i drago, jer veruje da je taj dobio ono što je
zaslužio. U ovakvom razmišljanju krije se pravo zlo, ono nema lice koje se može
prepoznati, prosto to je lice čoveka koji ne oseća sažaljenje.
Нема коментара:
Постави коментар