Od samog svog nastanka marketing je
stekao moć nad nepripremljenim i ponešto naivnim ljudskim duhovima. Ljudi su
gutali kao plovke sve što im serviraju sa televizije, kupovali šta im se kaže,
voleli i borili se za šta im se reklo. EPP (ekonomsko-propagandni program)
oblikovao je potražnju, kreirao ukuse, povećavao prodaju, uništavao male,
priklanjao se velikima, nagrađivao one koji plaćaju, svetio se neplatišama,
podržavao političare, vlast, predsednika……Kasnije su reklame postale deo
svakodnevice i to onaj iritantni deo. Skoro se desilo da gledam našu seriju na
Prvoj i u pola puste reklame. Serija je trajala petnaest minuta, a reklame više
od pola sata. Kad se konačno izašlo iz sveta pampers pelena, praskova za
pranje, magicnih krpa, uložaka koji upijaju bolje od svih drugih, simpatičnih
ljudi koji vas teraju da pijete pivo, kolača koji ne goje, čudotvornih krema
protiv strija i proširenih vena,…………. onaj što pušta program zaboravio koja je
bila serija pa pustio neku tursku upola. Umalo sam i ja zaboravila šta sam
gledala, a kako neće on kome je to posao!
Sada reklame nemaju na nas onaj efekat koji su
imale one prve. Jednostavno ih je previše, postale su iritantne, kontradiktorne,
ali daleko da su izgubile moć. Sada su društvene mreže dale marketingu jedan
sasvim novi smisao, reklamiranje je postalo dostupno svakome i to tako da može
biti sasvim besplatno.
Imamo na primer pisca koji piše neke
limunadice od 50 strana, za koje su i LUNA ljubavni romani književno delo.
Takva osoba kreira nalog na twitteru, facebooku i drugim mrežama. Kreira zatim
dvadesetak lažnih profila i članovi njene porodice kreiraju isto toliko. Nađe
se i neka dobra i duševna prijateljica koja hoće da pomogne. Pisac zatim počne
da piše nešto na svom profilu, a sa lažnih profila lajkuje i deli. Isto tako
lajkuju i dele sa svojih pravih i lažnih profila njena porodica i prijatelji.
Tako dobijemo da je nešto lajkovano od 500 osoba i deljeno od 250. Čovek se
zainteresuje za nešto što se svidelo tolikim ljudima, pa pročita. Ima mnogo
ljudi bez ličnog stave koji su lakši za manipulaciju ili samo teže da se
priklone većini. Nekima se i sviđa šta ona piše, ukusi se razlikuju. Mnogi od
njih takođe lajkuju i dele, počnu da prate pisca. Informacija o njemu i njegovom
delu se širi, on postaje poznat. Posle nekog vremena za njega se zainteresuju i
novine koje teže tome da privuku što veći broj čitalaca, što veći broj klikova
na njihove portale, jer tako zarađuju novac. Oni pretpostavljaju da će o čoveku
koji ima preko 100 000 pratioca na društvenim mrežama rado čitati u novinama i da će ti pratioci
kliknuti na portal. Popularnost pisca se širi, dobro možda on ne postane
popularan ali poznat svakako.
Tako imamo situaciju da cela okolina ima
negativno mišljenje o nekoj osobi, a na društvenim mrežama ona ima mnogo
branilaca koji bi i krv za nju prolili. Na mnogim mestima korumpirani i potplaćeni
novinari ne dozvoljavaju slobodne komentare. Pišu o nekoj osobi, piscu ili
pevačici koje niti ko sluša niti čita, a ispod čitamo dvadesetak hvalospevnih
komentara, obožavanje, podrška, kletve na račun onih koji je ne podržavaju i
sl. Niko jednu ružnu reč za nju nema, kao da je Ɖura Jakšić u pitanju. Na
forumima gde su komentari slobodni niko nema lepu reč da kaže o liku i delu
dotične, ali zato na facebooku obožavatelji seku vene i krv za nju prolivaju.
Skoro je jedna takva zvezda objavila
na svim medijima da se povlači iz medija i sa društvenih mreža zbog zlobnih
komentara. Dugačko oproštajno pismo koje direktno štipa za srce osvanulo je u
svim tabloidima, a ispod u komentarima kletve na račun zlobnika, molbe njoj da
se ne povlači njih, njenih obožavatelja radi. Ko se usudio da blati takvu
veličinu?! Opšte jedno čuđenje i zgražavanje. Na facebook stranici 1500
komentara podrške i molbi da ih ne napušta i kako žena da se povuče i živi u
svojim delima? Kako da napusti ucveljene obožavatelje koji bi joj zadnju kap krvi
dali, kako da ih ostavi same i nezaštićene na ovom svetu punom lovaca na
ljudske duše? Naravno da se ne može povući, a možda je to i bolje jer u svojim
delima ne bi dugo poživela, ali na društvenim mrežama sigurno hoće sve dok joj
ne dosadi da sebi piše podršku sa lažnih profila, podmićuje novinare i bavi se
marketingom.
Нема коментара:
Постави коментар