Prema verovanju našeg naroda, na
Ivanjdan u ponoć izbija iz zemlje neki plavičasti plamen i pokazuje mesto gde je
zakopano blago. Da bi čovek video taj plamen mora da prinese, ni manje ni više,
nego ljudsku žrtvu. Ovakvo verovanje obeshrabrilo je mnoge koji nisu bili
spremni da plate ovako visoku cenu. Međutim uvek je bilo ljudi kojima je ljudski
život, naročito ako je tuđ, sitnica u poređenju sa zakopanim blagom. Tako su tokom
vekova mnogi glavom platili želju pojedinaca da vide Ivanjdanski plamen. Bili
su to mahom ljudi koje niko ne bi tražio, slepci, beskućnici, ciganska deca,
zalutali starci i slično. Ne znam da li se iko na ovaj način obogatio ili su i
te žrtve prinesene na Ivandjan, bile uzaludne, kao i mnoge druge.
U Smederevu ostao je zapis o mladiću
koji je toliko bio siguran da Smederevska tvrđava krije blago Proklete Jerine
da je nagovorio druga da ga ubije da bi mogao da vidi plamen. Odnekuda se kod
njega razvilo uverenje da će ustati iz mrtvih kad drug vidi plamen, pa da onda
zajedno iskopavaju blago natenane. Na žalost pogrešio je u proceni. Nije ustao
iz mrtvih, a drug mu je osuđen za ubistvo.
Iz svega ovoga može se zaključiti da
se do blaga ne dolazi bez žrtve. Ili će to biti žrtva u radu, u teškom trudu
koji se ulaže da bi se došlo do blaga ili žrtva u moralnom padu, kada se
zaboravlja na sve obzire i čovek postaje nečastan i na sve spreman, čak i na
ubistvo, prodaju oružja, droge, maltretiranje drugih, zelenašenje, iznuđivanje
novca i slične stvari.
Moderno doba donosi neke druge priče,
o blagu za koje nije potrebno prineti nikakvu žrtvu, koje dolazi srećnim
slučajem, pada sa neba nenadano. Tu su priče o čoveku koji je na tavanu imao od
babe nasleđen predmet za koji nije mnogo mario, nije ga ni gledao. Onda je nenadano
u njegovu kuću došao trgovac antikvitetima i otkupio taj predmet za basnoslovnu
svotu. Tu je i priča o nekome ko je na buvljaku kupio neki stari predmet za
bagatelu, a prodao ga za ogromne pare pa se obogatio. Pre nekoliko godina u
Šapcu je na radiju bila vest da je neki dečko na šabačkom vašaru, gde Cigani
prodaju drangulije nađene po kantama u Nemačkoj i Italiji, našao veoma vrednu
knjigu na nemačkom.
Ovakve i slične priče ohrabruju moderne
lovce na blago koji krstare vašarima i buvljacima u potrazi za naivnim i očajnim prodavcima koji ne znaju vrednost robe koju prodaju. Pri tom ti
moderni lovci na blago nisu ni antikvari ni draguljari, a prodavci nikada nisu
bili naivni niti slabo obavešteni. U zemlji dugogodišnjeg očajanja i besparice,
gde je posao privilegija malog broja ljudi, prevare su česte, pa ovi lovci
često završe kao lovina.
Još češći lov na blago je na Internet sajtovima za aukcije ili prodaju. Tamo
se dijamantsko prstenje prodaje za 1000 dinara, niska od „pravih“ bisera za 3-4
hiljade, a srebrni nakit velike gramaže i čistoće srebra 925 za 200-300 dinara.
Naivnih entuzijasta je mnogo pa se taj nakit prodaje veoma dobro i beskrupulozni
prodavci zarađuju i po celu platu varajući one koji se nadaju da se obogate bez
napora i žrtve. Prodaju se i druge stvari, a cilj je čista prevara kupaca koji veruju da na Internetu mogu naći naivne
prodavce koji ne znaju cenu srebra, bisera, dijamanata, predmeta visoke mode, antikviteta
i drugih stvari.
Lov na blago vidimo svuda po ulicama naših gradove. Tamo gde se zatvori
neka prodavnica ili pekara, ako je na elitnom mestu, otvara se kockarnica ili
kladionica. U glavnoj ulici moga grada ima bar deset kockarnica i kladionica
otvorenih na mestima gde su bili butici. Ima ih svuda po gradu, za kockarnicu
nije potrebna lokacija. Jednako će dobro raditi i na periferiji kao i u centru.
Ova su mesta uvek puna ljudima svih uzrasta ali najviše mladog sveta, koji ne
bi da radi, ali bi da živi lagodno od nerada. Od kocke se niko nije obogatio,
niti na duge staze živeo lagodno a mnogi su izgubili kuću i imanje na ovaj
način.
Iz svega se ovoga može zaključiti da je stara priča o blagu koje zahteva
žrtvu istinita i poučna. Iz sudbina mnogih ljudi o kojima svakodnevno čitamo po
novinama možemo zaključiti da blaga bez žrtve nema i da ga nikada nije bilo. Za
bogatstvo se mora ili raditi ili postati nečastan pa žrtvovati druge ljude.
Onaj koji traži lakši put obično završi kao žrtva.
Нема коментара:
Постави коментар